کد مطلب:1750 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:536

خطبة الکتاب
[خطبة الكتاب ]

بسم اللَّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ للَّه رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللَّه عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ لَعْنَةُ اللَّه عَلی أعْدائِهِمْ اجْمَعینَ مِنَ الآنَ الی قِیامِ یَوْمِ الدّین.

خداوندا، قدم سیر ما از وصول به بارگاه قدس تو كوتاه است و دست طلب ما از دامن انس تو قاصر، حجابهای شهوت و غفلتْ بصیرت ما را از جمال جمیل تو محجوب كرده، و پرده های غلیظ حبّ دنیا و شیطنتْ قلوب ما را از توجّه به عزّ جلال تو مهجور نموده؛ راه آخرت باریك و طریق انسانیّت حدید، و ما بیچاره ها چون عنكبوتان در فكر قدید، متحیّرانی هستیم كه چون كرم ابریشم از سلسله های شهوات و آمال بر خود تنیده و یكسره از عالم غیب و محفل انس چشم بریده؛ جز آن كه از بارقه الهیّه چشم دل ما را روشنی بخشی و از جذوه غیبیّه ما را از خود بی خود فرمایی.

الهی هَبْ لِی كَمالَ الانْقِطاعِ الَیْكَ، وَ انِرْ ابْصارَ قلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها الَیْكَ

آداب الصلوة(آداب نماز)، متن، ص: 2

حَتّی تَخْرِقَ ابْصارُ القُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ، فَتَصِلَ الی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَ تَصِیرَ ارْواحُنا مُعَلَّقةً بِعِزِّ قُدْسِك. "1"

و بعد، ایّامی چند پیش از این، رساله ای "2" فراهم آوردم كه به قدر میسور از اسرار صلاة در آن گنجانیدم، و چون آن را با حال عامّه تناسبی نیست در نظر گرفتم كه شطری از آداب قلبیّه این معراج روحانی را در سلك تحریر درآورم، شاید برادران ایمانی را از آن تذكّری و قلب قاسی خود را تأثّری حاصل آید. و به خدای تبارك و تعالی پناه می برم از تصرّف شیطان و حصول خذلان انَّهُ وَلیٌّ قَدیر. و مرتب نمودم آن را بر یك مقدّمه و چند مقاله و یك خاتمه.